Ta grep før rekruttering

For å sikre mangfold må det tas grep i rekrutteringsprosessen. I denne filmen presenteres noen tips.

Mangfold fra første stund

tekst: Marit Aure, prosjektleder

Hvordan kan foreninger, lag, private og offentlige virksomheter jobbe med mangfold? Innvandrerbefolkningen består av mennesker som er like forskjellige, med like store variasjoner i behov, interesser og ressurser som i befolkningen for øvrig.

For å sikre mangfold i rekruttering- og medvirkningsprosesser, må det gjøres systematiske grep:

  1. Tenk på mangfold i rekruttering og medvirkning helt fra begynnelsen av en planleggingsprosess. Det holder ikke å ta det inn til slutt, når en plutselig står der og lurer på hvorfor ikke innvandrere kommer. Å sikre mangfold krever systematisk planlegging og tilpassing til målgruppen.

  2. Tenk mangfold i planlegging, innledere, publikum – målgruppe, tema: på, bak og foran scenen!

  3. Det krever ikke egentlig mer å jobbe med mangfold, men fordi de fleste jobber rutinemessig er det lett å henvende seg til de samme gruppene, på samme måter som organisasjonen alltid har gjort. Mangfold handler om å rekruttere og henvende seg til flere, på nye og andre måter – for å nå ut breiere! For å sikre deltakelse må vi ikke gå ut fra at alle er som oss, men tenke kritisk om hvem som er målgruppe, og hva som er deres behov. Det gjør vi best ved å samarbeide med målgruppa! Nothing about us, without us heter det i ur-folksorganisasjoneer!

  4. Vi hva du gjør og hvem du rekrutterer: Planlegg for mangfold tidlig – og gjør det til en regel – sjekk for mangfold med hensyn til kjønn, alder, etnisitet, utdannings- og klassebakgrunn, funksjonsnivå, seksualitet, ulike familieformer... i alt vi gjør!

  5. Vår forskning viser at det i liten grad virker med de vanlige åpne, offentlige invitasjoner på plakater eller mail hvis du vil nå nye målgupper. Du må kommunisere til de du vil ha i tale og spørre hva de trenger informasjon om.

  6. Forklar hva aktiviteten går ut på, hvem er det for, hva gjør en, hvor lenge varer det, hva koster det? Den norske modellen for idrett, frivillighet og annet skiller seg ofte fra andre modeller og trenger forklaring! Alle kjenner ikke frivillighetsfeltet eller medvirkningstankegangen – forklar hva det handler om – vær eksplisitt!

  7. Generelle e-postinvitasjon på norsk fungerer vanligvis dårlig.

  8. Derfor må det inviteres direkte og ofte personlig, eller gjennom noen som har tillit, hører til i og er kjente i et miljø. Det krever tid og systematisk arbeid å bli kjent med et miljø, bruk ressurser som har denne kunnskapen. men det finnes andre som har denne kunnskapen!

  9. Bruk enkelt språk og korte setninger.

  10. Hvordan en planlegger innholdet i aktiviteten har konsekvenser for den informasjon vi bruker for invitasjon og rekruttering. Hvilket språk vil møtet foregå på? Kreves det tolk? Hva er de ulike gruppers behov, og kan en finne enkle måter å gjøre dette på? Dette kan være hvisketolking, smågrupper, mentor/fadder, bruke andre innvandrere som ressurser etc.

  11. Bruk arbeidsformer som inviterer til deltakelse, ikke bare de som tør heve stemmen – runder, grupper, korte skriftlige – kahoot? Eller digital stemming-ytringer, tegninger, bilder – kort...

  12. Tenk på tid og sted, hvem kan ta fri på dagen? Hvem har jobber som gir dem anledning til å delta, hvem jobber mye kveld, har småbarn, har skift/vaktarbeid med kort tilkallingstid og usikker tilknytning til arbeidslivet mm?

  13. Ønsk velkommen, ta i mot folk, og ikke regn med at alle skjønner hvordan en forening fungerer, hva det er meningen at en skal gjøre, hvem som bestemmer etc.

  14. Planlegg for samspill og aktivitet, slik at folk trives og vil delta, og også komme tilbake.

  15. Og følg opp folk/deltakere/foreldre rett før og etter, gjerne på sms – alle bruker ikke mail – tenk på målgruppa. Sms gjør at folk har det skriftlig, og kan få hjelp til å oversette /google/ og forstå.

 

Irene Nordhaug Hansen